artikkel

Martin Meitern: Kliendist kodanikuks

laine
Martin Meitern 1. detsember 2016
Foto: Alari Rammo
Kliendina poes või restoranis ei eeldata mult muud, kui et käituksin enam-vähem viisakalt ning maksaksin selle eest, mida ostan. Kodanikuna on mul samamoodi võimalus olla pelgalt klient: maksta makse ja tarbida riigi teenust, olgu selleks siis haridus, tervishoiuteenus, tänavavalgustus või turvalisus. Maksude tasumine ja seaduste järgimine on miinimumpakett, mida riik minult ootab.

Ainult et erinevalt poest, kuhu ma astun sisse siis, kui vaja, ja välja sel hetkel, kui asjad ostetud, on riik mu ümber aga koguaeg. Ja erinevalt poest, mis kuulub kellelegi teisele, on riik minu enda oma.

Riik on niisama palju minu kui peaministri teha. Sama palju on riik ükskõik kelle teise teha. See on põhjus, miks miinimumpaketi asemel enama tegemine kui lihtsalt maksude maksmine on meie endi huvides. Mina usun, et oma riigi hea juhtimise eelduseks on olla kursis sellega, mis riigis toimub. Informeeritud kodanikuna oskan ma teha ka paremaid valikuid. Võtta tund või paar nädalas selleks, et end päevakajalisega kurssi viia, pole tegelikult palju. Nii et loeme, tunneme huvi, arutame ja ütleme oma arvamuse välja. Demokraatia saab töötada vaid siis, kui inimesed pole oma riigis pelgalt kliendid, vaid omanikud, keda huvitab selle käekäik.

Toimetusele on Martini tegelik panus Eesti riigi omanikuna teada. See on palju suurem kui päevakajaliste uudiste lugemine, aga ta ei tahtnud sellest kirjutada.

Loe ka teiste lugusid ja saada enda oma: heakodanik.ee/minulugu